75 lines
3.3 KiB
Plaintext
75 lines
3.3 KiB
Plaintext
Skola ma vychovavat a vzdelavat, nie len vzdelavat.
|
||
|
||
Vzdelavanie vs vycvicovanie vs vychovavanie:
|
||
- Vzdelávanie – rozvíja poznanie a myslenie, učí chápať svet.
|
||
- Výcvik – rozvíja praktické zručnosti, učí robiť konkrétne činnosti.
|
||
- Vychovávanie – formuje hodnoty a charakter, učí správať sa a konať morálne.
|
||
|
||
Pojmy a vyznamy:
|
||
|
||
- Hyperprotektívna výchova – rodič dieťa nadmieru chráni, bráni mu v samostatnosti.
|
||
- Hypoprotektívna výchova – rodič dieťa zanedbáva, prejavuje málo záujmu a starostlivosti.
|
||
- Ambivalentná výchova – rodič je nevyrovnaný, raz prísny, raz zhovievavý – dieťa je zmätené.
|
||
- Perfekcionistická výchova – rodič má vysoké nároky, žiada dokonalosť, netoleruje chyby.
|
||
- Preferenčná výchova – rodič uprednostňuje jedno dieťa pred ostatnými.
|
||
- Deprivačná výchova – dieťa nedostáva emocionálnu podporu, citové zázemie či podnety.
|
||
- Dominantná výchova – rodič prikazuje a kontroluje, potláča samostatnosť a názory dieťaťa.
|
||
- Laxná výchova – rodič je príliš voľný, stanovuje málo pravidiel a hraníc.
|
||
|
||
Teorie (koncepcie) vychovy:
|
||
reflexivno predvedecke
|
||
pragmaticko-behavioralne
|
||
kognitivisticko-scientisticke
|
||
humanisticko-personologicke
|
||
informacno-multimedialne
|
||
|
||
clovek je bio-psycho-socialny system
|
||
vonkajsie faktory, nezamerne faktory, zamerne faktory, vnutorne faktory(graf - dokoncit)
|
||
|
||
aky ucinok ma vychova
|
||
naturalisticke teorie - vychovny pesimizmus
|
||
sociologizujuce teorie - vychovny utopizmus
|
||
interakcne teorie - vychovny optimizmus
|
||
|
||
dovozojo aktivacne, rozvojovo utlmove dispozicie:
|
||
perspektina vs kratkodoba zivotna orientacia
|
||
orientacia na rozvoj vs orientacia na chybu
|
||
aktivizujucec vs sebaznehodnocujuce sebaponatie(vztah sebaponatia a vykonu je vyraznejsi ako vztah inteligencie a vykonu)
|
||
syndrom neuspecneho ziaka/neuspesnej osobnosti
|
||
|
||
K comu vychovavat:
|
||
prenositelne sposobilosti:
|
||
niest zodopovednost, identifikovat a riesit problemy, zvladat zatazove situacie, mat aktivny pristup, pracovat s informaciami, samostatne sa rozhodovat, tovirvo a prusne mysliet a konat, zrucnost komunikovat s ludmi
|
||
|
||
|
||
ciele vyucovania:
|
||
kognitivne ciele, socioafektivne ciele, psychomotoricke ciele
|
||
|
||
|
||
|
||
klucova sedmicka(pelikan 2007)
|
||
- hladanie a nachadzanie zmyslu existencie a vlastneho konania - umenie skutocne a zmysluplne prezit okamih
|
||
- adekvatna sebareflexia - poznanie limitov, naplnenie potencialit
|
||
- zaujatie aktivnej zivotnej pozicie
|
||
- vychova k zivotnemu zameraniu osobnosti a charakteru
|
||
- pozitivna emocionalita - atributy ststia
|
||
- zmysel pre zodpovednost, sucasne so slobodou rozhodovania - voci sebe, rodine, praci, spolocnosti
|
||
- citlivost a citlivost k inym ludom - poznanie vlastnych emocii, zvladanie vlastnych emocii, schopnost sam seba motivovat, vnimavost k emociam inych, umenie medziludskych vztahov
|
||
|
||
osobnostna a socialna vychova
|
||
|
||
zasady vychovy
|
||
- zasady ucty k osobnosti vychovavaneho
|
||
- zasada orientacie na pozitivne stranky osobnosti dietata
|
||
- zasada individualneho pristupu a primeranosti
|
||
- zasada realizacie vychovneho posobenia v socialnej skupine
|
||
- zasada konkretnosti poziadaviek vyhovavatela
|
||
- zasada nazoroveho pluralizmu
|
||
|
||
chyby pri negativnom hodnoteni
|
||
- nepravdive zovseobecnovanie
|
||
- totalne karhanie
|
||
- permanentne karhanie
|
||
- karhanie za sklamanie ocakavani
|
||
- karhanie siahajuce na sebauctu
|