Files
DPS_1/hod1.txt
2025-10-11 22:14:44 +02:00

75 lines
3.3 KiB
Plaintext
Raw Blame History

This file contains ambiguous Unicode characters

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

Skola ma vychovavat a vzdelavat, nie len vzdelavat.
Vzdelavanie vs vycvicovanie vs vychovavanie:
- Vzdelávanie rozvíja poznanie a myslenie, učí chápať svet.
- Výcvik rozvíja praktické zručnosti, učí robiť konkrétne činnosti.
- Vychovávanie formuje hodnoty a charakter, učí správať sa a konať morálne.
Pojmy a vyznamy:
- Hyperprotektívna výchova rodič dieťa nadmieru chráni, bráni mu v samostatnosti.
- Hypoprotektívna výchova rodič dieťa zanedbáva, prejavuje málo záujmu a starostlivosti.
- Ambivalentná výchova rodič je nevyrovnaný, raz prísny, raz zhovievavý dieťa je zmätené.
- Perfekcionistická výchova rodič má vysoké nároky, žiada dokonalosť, netoleruje chyby.
- Preferenčná výchova rodič uprednostňuje jedno dieťa pred ostatnými.
- Deprivačná výchova dieťa nedostáva emocionálnu podporu, citové zázemie či podnety.
- Dominantná výchova rodič prikazuje a kontroluje, potláča samostatnosť a názory dieťaťa.
- Laxná výchova rodič je príliš voľný, stanovuje málo pravidiel a hraníc.
Teorie (koncepcie) vychovy:
reflexivno predvedecke
pragmaticko-behavioralne
kognitivisticko-scientisticke
humanisticko-personologicke
informacno-multimedialne
clovek je bio-psycho-socialny system
vonkajsie faktory, nezamerne faktory, zamerne faktory, vnutorne faktory(graf - dokoncit)
aky ucinok ma vychova
naturalisticke teorie - vychovny pesimizmus
sociologizujuce teorie - vychovny utopizmus
interakcne teorie - vychovny optimizmus
dovozojo aktivacne, rozvojovo utlmove dispozicie:
perspektina vs kratkodoba zivotna orientacia
orientacia na rozvoj vs orientacia na chybu
aktivizujucec vs sebaznehodnocujuce sebaponatie(vztah sebaponatia a vykonu je vyraznejsi ako vztah inteligencie a vykonu)
syndrom neuspecneho ziaka/neuspesnej osobnosti
K comu vychovavat:
prenositelne sposobilosti:
niest zodopovednost, identifikovat a riesit problemy, zvladat zatazove situacie, mat aktivny pristup, pracovat s informaciami, samostatne sa rozhodovat, tovirvo a prusne mysliet a konat, zrucnost komunikovat s ludmi
ciele vyucovania:
kognitivne ciele, socioafektivne ciele, psychomotoricke ciele
klucova sedmicka(pelikan 2007)
- hladanie a nachadzanie zmyslu existencie a vlastneho konania - umenie skutocne a zmysluplne prezit okamih
- adekvatna sebareflexia - poznanie limitov, naplnenie potencialit
- zaujatie aktivnej zivotnej pozicie
- vychova k zivotnemu zameraniu osobnosti a charakteru
- pozitivna emocionalita - atributy ststia
- zmysel pre zodpovednost, sucasne so slobodou rozhodovania - voci sebe, rodine, praci, spolocnosti
- citlivost a citlivost k inym ludom - poznanie vlastnych emocii, zvladanie vlastnych emocii, schopnost sam seba motivovat, vnimavost k emociam inych, umenie medziludskych vztahov
osobnostna a socialna vychova
zasady vychovy
- zasady ucty k osobnosti vychovavaneho
- zasada orientacie na pozitivne stranky osobnosti dietata
- zasada individualneho pristupu a primeranosti
- zasada realizacie vychovneho posobenia v socialnej skupine
- zasada konkretnosti poziadaviek vyhovavatela
- zasada nazoroveho pluralizmu
chyby pri negativnom hodnoteni
- nepravdive zovseobecnovanie
- totalne karhanie
- permanentne karhanie
- karhanie za sklamanie ocakavani
- karhanie siahajuce na sebauctu