Skola ma vychovavat a vzdelavat, nie len vzdelavat. Vzdelavanie vs vycvicovanie vs vychovavanie: - Vzdelávanie – rozvíja poznanie a myslenie, učí chápať svet. - Výcvik – rozvíja praktické zručnosti, učí robiť konkrétne činnosti. - Vychovávanie – formuje hodnoty a charakter, učí správať sa a konať morálne. Pojmy a vyznamy: - Hyperprotektívna výchova – rodič dieťa nadmieru chráni, bráni mu v samostatnosti. - Hypoprotektívna výchova – rodič dieťa zanedbáva, prejavuje málo záujmu a starostlivosti. - Ambivalentná výchova – rodič je nevyrovnaný, raz prísny, raz zhovievavý – dieťa je zmätené. - Perfekcionistická výchova – rodič má vysoké nároky, žiada dokonalosť, netoleruje chyby. - Preferenčná výchova – rodič uprednostňuje jedno dieťa pred ostatnými. - Deprivačná výchova – dieťa nedostáva emocionálnu podporu, citové zázemie či podnety. - Dominantná výchova – rodič prikazuje a kontroluje, potláča samostatnosť a názory dieťaťa. - Laxná výchova – rodič je príliš voľný, stanovuje málo pravidiel a hraníc. Teorie (koncepcie) vychovy: reflexivno predvedecke pragmaticko-behavioralne kognitivisticko-scientisticke humanisticko-personologicke informacno-multimedialne clovek je bio-psycho-socialny system vonkajsie faktory, nezamerne faktory, zamerne faktory, vnutorne faktory(graf - dokoncit) aky ucinok ma vychova naturalisticke teorie - vychovny pesimizmus sociologizujuce teorie - vychovny utopizmus interakcne teorie - vychovny optimizmus dovozojo aktivacne, rozvojovo utlmove dispozicie: perspektina vs kratkodoba zivotna orientacia orientacia na rozvoj vs orientacia na chybu aktivizujucec vs sebaznehodnocujuce sebaponatie(vztah sebaponatia a vykonu je vyraznejsi ako vztah inteligencie a vykonu) syndrom neuspecneho ziaka/neuspesnej osobnosti K comu vychovavat: prenositelne sposobilosti: niest zodopovednost, identifikovat a riesit problemy, zvladat zatazove situacie, mat aktivny pristup, pracovat s informaciami, samostatne sa rozhodovat, tovirvo a prusne mysliet a konat, zrucnost komunikovat s ludmi ciele vyucovania: kognitivne ciele, socioafektivne ciele, psychomotoricke ciele klucova sedmicka(pelikan 2007) - hladanie a nachadzanie zmyslu existencie a vlastneho konania - umenie skutocne a zmysluplne prezit okamih - adekvatna sebareflexia - poznanie limitov, naplnenie potencialit - zaujatie aktivnej zivotnej pozicie - vychova k zivotnemu zameraniu osobnosti a charakteru - pozitivna emocionalita - atributy ststia - zmysel pre zodpovednost, sucasne so slobodou rozhodovania - voci sebe, rodine, praci, spolocnosti - citlivost a citlivost k inym ludom - poznanie vlastnych emocii, zvladanie vlastnych emocii, schopnost sam seba motivovat, vnimavost k emociam inych, umenie medziludskych vztahov osobnostna a socialna vychova zasady vychovy - zasady ucty k osobnosti vychovavaneho - zasada orientacie na pozitivne stranky osobnosti dietata - zasada individualneho pristupu a primeranosti - zasada realizacie vychovneho posobenia v socialnej skupine - zasada konkretnosti poziadaviek vyhovavatela - zasada nazoroveho pluralizmu chyby pri negativnom hodnoteni - nepravdive zovseobecnovanie - totalne karhanie - permanentne karhanie - karhanie za sklamanie ocakavani - karhanie siahajuce na sebauctu