From c66274e400c976ffca196bbd5a78fd159ce05102 Mon Sep 17 00:00:00 2001 From: Filipriec Date: Sat, 11 Oct 2025 22:14:44 +0200 Subject: [PATCH] hod1 finished, potrebuje AI upravu --- hod1.txt | 57 ++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 1 file changed, 57 insertions(+) diff --git a/hod1.txt b/hod1.txt index 3a043be..084fe14 100644 --- a/hod1.txt +++ b/hod1.txt @@ -15,3 +15,60 @@ Pojmy a vyznamy: - Deprivačná výchova – dieťa nedostáva emocionálnu podporu, citové zázemie či podnety. - Dominantná výchova – rodič prikazuje a kontroluje, potláča samostatnosť a názory dieťaťa. - Laxná výchova – rodič je príliš voľný, stanovuje málo pravidiel a hraníc. + +Teorie (koncepcie) vychovy: +reflexivno predvedecke +pragmaticko-behavioralne +kognitivisticko-scientisticke +humanisticko-personologicke +informacno-multimedialne + +clovek je bio-psycho-socialny system +vonkajsie faktory, nezamerne faktory, zamerne faktory, vnutorne faktory(graf - dokoncit) + +aky ucinok ma vychova +naturalisticke teorie - vychovny pesimizmus +sociologizujuce teorie - vychovny utopizmus +interakcne teorie - vychovny optimizmus + +dovozojo aktivacne, rozvojovo utlmove dispozicie: +perspektina vs kratkodoba zivotna orientacia +orientacia na rozvoj vs orientacia na chybu +aktivizujucec vs sebaznehodnocujuce sebaponatie(vztah sebaponatia a vykonu je vyraznejsi ako vztah inteligencie a vykonu) +syndrom neuspecneho ziaka/neuspesnej osobnosti + +K comu vychovavat: +prenositelne sposobilosti: +niest zodopovednost, identifikovat a riesit problemy, zvladat zatazove situacie, mat aktivny pristup, pracovat s informaciami, samostatne sa rozhodovat, tovirvo a prusne mysliet a konat, zrucnost komunikovat s ludmi + + +ciele vyucovania: +kognitivne ciele, socioafektivne ciele, psychomotoricke ciele + + + +klucova sedmicka(pelikan 2007) +- hladanie a nachadzanie zmyslu existencie a vlastneho konania - umenie skutocne a zmysluplne prezit okamih +- adekvatna sebareflexia - poznanie limitov, naplnenie potencialit +- zaujatie aktivnej zivotnej pozicie +- vychova k zivotnemu zameraniu osobnosti a charakteru +- pozitivna emocionalita - atributy ststia +- zmysel pre zodpovednost, sucasne so slobodou rozhodovania - voci sebe, rodine, praci, spolocnosti +- citlivost a citlivost k inym ludom - poznanie vlastnych emocii, zvladanie vlastnych emocii, schopnost sam seba motivovat, vnimavost k emociam inych, umenie medziludskych vztahov + +osobnostna a socialna vychova + +zasady vychovy +- zasady ucty k osobnosti vychovavaneho +- zasada orientacie na pozitivne stranky osobnosti dietata +- zasada individualneho pristupu a primeranosti +- zasada realizacie vychovneho posobenia v socialnej skupine +- zasada konkretnosti poziadaviek vyhovavatela +- zasada nazoroveho pluralizmu + +chyby pri negativnom hodnoteni +- nepravdive zovseobecnovanie +- totalne karhanie +- permanentne karhanie +- karhanie za sklamanie ocakavani +- karhanie siahajuce na sebauctu